Preview

Образование и наука

Расширенный поиск

Междисциплинарная коммуникативная компетенция: концептуализация и практическое применение

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2023-4-12-36

Аннотация

Введение. Междисциплинарная академическая деятельность сопряжена с рядом сложностей, которые возникают в процессе коммуникации у участников взаимодействия. В настоящее время возрастает интерес исследователей к изучению данной темы в связи с необходимостью обеспечить процесс междисциплинарного обучения дидактическими средствами и методическими материалами. Не менее актуальным становится изучение вопроса использования языка участниками междисциплинарного общения.
Цель работы – на основе теоретических и практических исследований сформулировать концепт «междисциплинарная коммуникативная компетенция» и разработать модель данной компетенции.
Методология, методы и методики. В ходе работы были использованы количественные и качественные методы исследования. Полученные данные в результате проведения 24 полуструктурированных интервью среди представителей пяти групп респондентов, заинтересованных в образовательном процессе в вузе (работодателей, академических директоров программ, преподавателей, студентов и выпускников), позволили выявить их отношение к междисциплинарному подходу в обучении и преподавании в университете, а также понять особенности кросс-функционального общения в компаниях. Разработанная авторами статьи модель междисциплинарной коммуникативной компетенции была апробирована путем проведения онлайн-опроса среди преподавателей, студентов и работодателей. Обработка данных (139 ответов) проводилась с использованием современных количественных методов.
Результаты. В результате исследования был сформулирован концепт междисциплинарной коммуникативной компетенции и разработана модель данной компетенции, которая включает три компонента: (1) знание функционального использования языка и когнитивные навыки осуществления междисциплинарной деятельности, (2) речевые умения и навыки, (3) личностные качества участников междисциплинарной команды. Анализ данных, полученных в ходе 24 глубинных интервью и опроса 134 респондентов, выявил необходимость и целесообразность формирования междисциплинарной коммуникативной компетенции у всех участников образовательного процесса для осуществления эффективной коммуникации. В структуре модели междисциплинарной коммуникативной компетенции все группы респондентов отметили приоритет формирования речевых умений и навыков участников междисциплинарной команды, что подтверждает обоснованность выбора данных элементов в качестве ведущего компонента в структуре модели междисциплинарной коммуникативной компетенции.
Научная новизна. Настоящая работа вносит вклад в разработку концепта «междисциплинарная коммуникативная компетенция» и предлагает модель междисциплинарной коммуникативной компетенции с опорой на эмпирические данные, полученные в ходе интервью и опроса. Практическая значимость. Результаты исследования могут найти практическое применение в разработке программ междисциплинарных курсов и учебных материалов для обучения в вузе.

Об авторах

Т. А. Мартынова
Санкт-Петербургский государственный университет
Россия

Мартынова Татьяна Александровна – кандидат педагогических наук, доцент, доцент кафедры иностранных языков в сфере менеджмента

Санкт-Петербург



Е. В. Гиленко
Санкт-Петербургский государственный университет
Россия

Гиленко Евгений Валерьевич – кандидат экономических наук, доцент, доцент кафедры государственного и муниципального управления

Санкт-Петербург



Е. М. Китаева
Санкт-Петербургский государственный университет
Россия

Китаева Елена Мартовна – кандидат филологических наук, доцент, доцент с возложенными обязанностями заведующего кафедрой английского языка в сфере психологии

Санкт-Петербург



В. А. Бондарь
Санкт-Петербургский государственный университет
Россия

Бондарь Владимир Анатольевич – кандидат филологических наук, доцент, доцент кафедры иностранных языков в сфере менеджмента

Санкт-Петербург



Е. В. Орлова
Санкт-Петербургский государственный университет
Россия

Орлова Елена Владимировна – кандидат психологических наук, доцент, доцент с возложенными обязанностями заведующего кафедрой иностранных языков в сфере менеджмента

Санкт-Петербург



Н. П. Дроздова
Санкт-Петербургский государственный университет
Россия

Дроздова Наталья Петровна – кандидат экономических наук, доцент, старший преподаватель кафедры государственного и муниципального управления

Санкт-Петербург



В. И. Черенков
Санкт-Петербургский государственный университет
Россия

Черенков Виталий Иванович – доктор экономических наук, профессор кафедры маркетинга

Санкт-Петербург



Список литературы

1. Mathieu J. E., Hollenbeck J. R., van Knippenberg D., Ilgen D. R. A century of work teams in the Journal of Applied Psychology. Journal of Applied Psychology. 2017; 102 (3): 452–467. DOI: 10.1037/apl0000128

2. Semina A. P. Team as a group form of labor organization. Vestnik Altajskoj akademii jekonomiki i prava = Bulletin of the Altai Academy of Economics and Law. 2019; 12: 128–133. DOI: 10.17513/vaal.858 (In Russ.)

3. Woodcock M. Team development manual. Routledge; 2017. DOI: 10.4324/9781315241715

4. Katzenbach J. R., Smith D. K. The wisdom of teams: Creating the high-performance organization. Harvard Business Review Press; 2015. 304 p.

5. Burgess P. L. Teamwork in higher education. Metropolitan Universities [Internet]. 1994 [cited 2022 Oct 02]; 5 (1): 45–53. Available from: https://journals.iupui.edu/index.php/muj/article/view/19389

6. Belbin R. M. Team roles at work. Routledge; 2012. DOI: 10.4324/9781003163152

7. Parker G. M. Team players and teamwork: New strategies for developing successful collaboration. John Wiley & Sons; 2011. 256 p.

8. Lewis L. S. Scaling the Ivory Tower: Merit & Its Limits in Academic Careers. Routledge; 2018. 262 p.

9. Brown A. How the administration grows: A longitudinal study of growth in administration at four universities. Research in Higher Education [Internet]. 1981 [cited 2022 Oct 02]; 14 (4): 335–352. Available from: https://link.springer.com/article/10.1007/BF00976683

10. Giddens A. Elites in the British class structure. The Sociological Review. 1972; 20 (3): 361. DOI: 10.1111/j.1467-954X.1972.tb00214.x

11. Grishankov D. E. Global ranking of universities: A view from Russia. Gosudarstvennaja sluzhba = Public Administration. 2018; 115 (5): 84–90. (In Russ.)

12. Mironova G. V., Sheifel N. A. The best universities in the UK and Russia according to the results of the ranking of the best universities in the world ranking 2018/2019. The Newman in Foreign Policy [Internet]. 2018 [cited 2022 Oct 02]; 45 (89): 23–26. Available from: https://elibrary.ru/item.asp?id=36586915 (In Russ.)

13. Smith D., Bargh C., Bocock J., Scott P. New leaders at the top? The educational and career paths of UK University Vice-Chancellors (1960–1996). Higher Education Management. 1999; 11: 113–135.

14. Heck R. H., Johnsrud L. K., Rosser V. J. Administrative effectiveness in higher education: Improving assessment procedures. Research in Higher Education. 2000; 41 (6): 672. DOI: 10.1023/A:1007096803784

15. Spendlove M. Competencies for effective leadership in higher education. International Journal of Educational Management. 2007; 21 (5): 407–417. DOI: 10.1108/09513540710760183

16. Engwall L., Levay C., Lidman R. The roles of university and college rectors. Higher Education Management. 1999; 11: 75–94.

17. Middlehurst R., Elton L. Leadership and management in higher education. Studies in Higher Education. 1992; 17 (3): 251–264. DOI: 10.1080/03075079212331382527

18. Gitelman L. D. University authority for the period of transformation: Organization of guided process of development. Universitetskoe upravlenie: praktika i analiz = University Management: Practice and Analysis [Internet]. 2013 [cited 2022 Oct 01]; 5: 15–29. Available from: https://www.umj.ru/jour/article/view/467 (In Russ.)

19. Doulzon А. А., Vasil’eva О. М. Competency model of university teachers. Universitetskoe upravlenie: praktika i analiz = University Management: Practice and Analysis [Internet]. 2009 [cited 2022 Oct 01]; 2: 29–37. Available from: https://www.umj.ru/jour/article/view/742/743 (In Russ.)

20. Grudzinskiy A. O., Zakharova L. N., Bureeva N. N. Personal competences of succession pool of the entrepreneurial university. Universitetskoe upravlenie: praktika i analiz = University Management: Practice and Analysis. 2016; 3: 104–117. DOI: 10.15826/umj.2016.103.021 (In Russ.)

21. Titova N. V., Titov S. A. On the issue of the diversity of types of projects. Vestnik universiteta [Internet]. 2015 [cited 2022 Oct 01]; 9: 255–261. Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-o-raznoobrazii-vidov-proektov (In Russ.)

22. Goncharova N. A., Loginov M. P. Theoretical foundations of educational project management at the university. Vestnik upravlenija = Management Issues [Internet]. 2015 [cited 2022 Oct 01]; 3 (15): 129–135. Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/teoreticheskie-osnovy-upravleniya-obrazovatelnymi-proektami-v-vuze (In Russ.)

23. Moskvin S. N. Upravlenie proektami v sfere obrazovanija = Project management in the field of education [Internet]. Moscow: Publishing House Yurayt; 2023 [cited 2022 Oct 01]. 139 p. Available from: https://urait.ru/bcode/518609 (In Russ.)

24. Ibragimov G. I., Ibragimova E. M. Competence assessment: Challenges and solutions. Vysshee obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia [Internet]. 2016 [cited 2022 Oct 01]; 197 (1): 43–52. Available from: https://vovr.elpub.ru/jour/article/view/355/305 (In Russ.)

25. Nosyreva I. G., Balashova N. V. Analysis of the effectiveness of the personnel evaluation system. Jekonomika truda = Russian Journal of Labor Economics. 2019; 6 (1): 439–452. DOI: 10.18334/et.6.1.40100 (In Russ.)

26. Blackburn R. T., Horowitz S. M., Edington D. W., Klos D. M. University faculty and administrator responses to job strains. Research in Higher Education [Internet]. 1986 [cited 2022 Oct 01]; 25 (1): 31–41. Available from: https://deepblue.lib.umich.edu/handle/2027.42/43599

27. Porter E. H. On the development of relationship awareness theory: A personal note. Group & Organization Studies. 1976; 1 (3): 302–309. DOI: 10.1177/105960117600100305

28. Blix A. G., Lee J. W. Occupational stress among university administrators. Research in Higher Education [Internet]. 1991 [cited 2022 Oct 01]; 32 (3): 289–302. Available from: https://link.springer.com/article/10.1007/BF00992893

29. Rabovsky T., Rutherford A. The politics of higher education: University president ideology and external networking. Public Administration Review. 2016; 76 (5): 764–777. DOI: 10.1111/puar.12529

30. Altbach P. G., Salmi J. Doroga k akademicheskomu sovershenstvu: Stanovlenie issledovatel’skih universitetov = The road to academic excellence: The making of world-class research universities [Internet]. Moscow: Publishing House “Ves’ Mir”; 2012 [cited 2022 Oct 01]. Available from: https://publications.hse.ru/books/59771925 (In Russ.)

31. Guseva A. I., Kalashnik V. M., Kaminsky V. I., Kireev S. V. Research leadership of “Priority 2030” Program: Success factors. Vysshee obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia. 2022; 31 (1): 42–58. DOI: 10.31992/0869-3617-2022-31-1-42-58 (In Russ.)

32. Serebriakov A. A. Overview of the Priority 2030 Strategic Academic Leadership Program. Upravlenie naukoj: teorija i praktika = Science Management: Theory and Practice. 2021; 3. (3): 236–241. DOI: 10.19181/smtp.2021.3.3.12 (In Russ.)

33. Ambarova P. A., Zborovsky G. E. Scientific and pedagogical community in Russian Universities in the context of the Program “Priority 2030” implementation: Problems and prospects. Vysshee obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia. 2022; 31 (1): 59–71. DOI: 10.31992/0869-3617-2022-31-1-59-71 (In Russ.)

34. Bogdanova N. V. The system of balanced indicators and the concept of economic value added in strategic enterprise management. Ekonomika i upravlenie = Economics and Management [Internet]. 2014 [cited 2022 Oct 15]; 104 (6): 49–54. Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/sistema-sbalansirovannyh-pokazateley-i-kontseptsiya-ekonomicheskoy-dobavlennoy-stoimosti-v-strategicheskom-upravlenii-predpriyatiem (In Russ.)

35. Fink C. A., Gaiser B., Horvath P. Introduction of a balanced scorecard [Internet]. Moscow: Alpina Business Books; 2008 [cited 2022 Oct 15]. 3rd ed. 478 p. Available from: https://alpinabook.ru/catalog/book-vnedrenie-sbalansirovannoy-sistemy-pokazateley/ (In Russ.)

36. Pasmurtseva N. N. Economic efficiency of realization of the enterprise’s strategy of development: Approaches to the definition and performance indicators. Azimut nauchnykh issledovanii: ekonomika i upravlenie = Azimuth of Scientific Research: Economics and Administration [Internet]. 2018 [cited 2022 Oct 15]; 25 (4): 226–229. Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/ekonomicheskaya-effektivnost-realizatsii-strategii-razvitiya-predpriyatiya-podhody-k-opredeleniyu-i-pokazateli-rezultativnosti (In Russ.)

37. Smirnova E. V., Spirina A. M. Synthetic approach to the assessment of efficiency of strategy of the industrial enterprises. Vestnik Orenburgskogo gosudarstvennogo universiteta = Vestnik of the Orenburg State University [Internet]. 2012 [cited 2022 Oct 15]; 149 (13): 323–328. Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/sinteticheskiy-podhod-k-otsenke-effektivnosti-strategiy-promyshlennyh-predpriyatiy (In Russ.)

38. Vitselyarova K. N. Project efficiency and performance assessment methodology. Estestvenno-gumanitarnye issledovaniia = Natural Sciences and Humanities Research. 2021; 37 (5). DOI: 10.24412/2309-4788-2021-537-48-52 (In Russ.)

39. Katunina I. V., Konoreva T. V. Managers’ labour performance management based on assessment of projects efficiency. Upravlencheskie nauki = Management Sciences [Internet]. 2017 [cited 2022 Nov 02]; 4: 46–53. Available from: https://managementscience.fa.ru/jour/article/view/126/0 (In Russ.)

40. Bakanov E. Risk in the project activity of professional educational organizations. Professional’noe obrazovanie v Rossii i za rubezhom = Professional Education in Russia and Abroad [Internet]. 2019 [cited 2022 Nov 02]; 34 (2): 135–140. Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/riski-v-proektnoy-deyatelnosti-professionalnyh-obrazovatelnyh-organizatsiy (In Russ.)

41. Belskikh I. E., Boriskina T. B., Peskova O. S. Features of reflection of projects of Russian regional universities in the Internet space. Perspektivy nauki i obrazovaniia = Prospects of Science and Education. 2019; 38 (2): 465–477. DOI: 10.32744/pse.2019.2.35 (In Russ.)

42. Kuznetsov P. A. Transformation experience of world universities: An attempt at analysis. Gumanitarnye issledovaniia v Vostochnoi Sibiri i na Dalnem Vostoke = Humanitarian Studies in Eastern Siberia and the Far East [Internet]. 2016 [cited 2022 Nov 02]; 36 (2): 86–90. Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/analiz-mirovogo-opyta-transformatsii-universitetov (In Russ.)

43. Burganova L. A. Management of changes in the system of higher education: The problems of methodology. Vestnik ekonomiki, prava i sotsiologii = The Review of Economy, the Law and Sociology [Internet]. 2014 [cited 2022 Nov 02]; 2: 162–167. Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/upravlenie-izmeneniyami-v-sisteme-vysshego-obrazovaniya-problemy-metodologii (In Russ.)

44. Riebe L., Girardi A., Whitsed C. Teaching teamwork in Australian university business disciplines: Evidence from a systematic literature review. Issues in Educational Research [Internet]. 2017 [cited 2022 Oct 01]; 27 (1): 134–150. Available from: http://www.iier.org.au/iier27/riebe.html

45. Lobato C., Apodaca P. M., Barandiaran M. C., San Jose M. J., Sancho J., Zubimendi J. L. Development of the competences of teamwork through cooperative learning at the university. International Journal of Information and Operations Management Education. 2010; 3 (3): 224–240. DOI: 10.1504/IJIOME.2010.033547

46. McDaniel S. H., Salas E. The science of teamwork: Introduction to the special issue. American Psychologist. 2018; 73 (4): 305–307. DOI: 10.1037/amp0000337

47. Zhdanov P., Trostyanskaya I., Barsukov A., Polikhina N. The modern rector: Competencies required in the global academic marketplace. Voprosy obrazovaniya = Educational Studies Moscow. 2019; 2: 129–158. DOI 10.17323/1814-9545-2019-2-129-158 (In Russ.)

48. Reznik S. D., Sazykina O. A., Fomin G. B. Rector’s team: Evolution of content and structure’s changes of pro-rector’s activities of Russian universities. Universitetskoe upravlenie: praktika i analiz = University Management: Practice and Analysis [Internet]. 2012 [cited 2022 Oct 01]; 3: 74–80. Available from: https://www.umj.ru/jour/article/view/534/0 (In Russ.)

49. Reznik S. D., Sazykina O. A. Head of a university department: Competence and new activity priorities. European Journal of Contemporary Education. 2017; 6 (1): 126–137. DOI: 10.13187/ejced.2017.1.126

50. Shikhova O. F., Shikhov Yu. A. Qualimeyric approach to diagnosing the competences of university graduates. Obrazovanie i nauka = The Education and Science Journal. 2013; 4 (103): 40–57. DOI: 10.17853/1994-5639-2013-4-40-57 (In Russ.)

51. Austin I., Jones G. A. Governance of higher education: Global perspectives, theories, and practices. 1st ed. Routledge; 2015. DOI: 10.4324/9781315816401

52. Pavez I., Gómez H., Laulié L., González V. A. Project team resilience: The effect of group potency and interpersonal trust. International Journal of Project Management. 2021; 39 (6): 697–708. DOI: 10.1016/j.ijproman.2021.06.004

53. Pachura A. What matters in project team management? Polish Journal of Management Studies. 2018, 17 (2): 211–221. DOI: 10.17512/pjms.2018.17.2.18


Рецензия

Для цитирования:


Мартынова Т.А., Гиленко Е.В., Китаева Е.М., Бондарь В.А., Орлова Е.В., Дроздова Н.П., Черенков В.И. Междисциплинарная коммуникативная компетенция: концептуализация и практическое применение. Образование и наука. 2023;25(4):12-36. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2023-4-12-36

For citation:


Martynova T.A., Gilenko E.V., Kitaeva E.M., Bondar V.A., Orlova E.V., Drozdova N.P., Cherenkov V.I. Interdisciplinary communicative competence: From conceptualising to operationalising. The Education and science journal. 2023;25(4):12-36. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2023-4-12-36

Просмотров: 938


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International.


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)